“Ik denk met leerlingen mee over wat we kunnen doen voor hun situatie.”

“Ik raad het iedereen aan om hier te komen werken.”

“Ik denk met leerlingen mee over wat we kunnen doen voor hun situatie.”

Wat vind je het mooiste aan je werk bij Yonder?

“Dat ik leerlingen verder kan helpen. Met Duits of persoonlijk. Vooral als ik kan zien dat ze ook echt stappen zetten. Bijvoorbeeld als ik over Duitse grammatica iets uitleg wat ze eerst niet snapten. Nu ik een rol als ondersteuningscoördinator heb, kan ik studenten met iets kleins ondersteunen. Iets waar ze zelf niet aan gedacht hebben, zoals een apart lokaal bij concentratieproblemen. Er zijn hier leerlingen die wat meer ondersteuning nodig hebben. Denk aan prikkelgevoelige leerlingen en leerlingen met epilepsie, hoogbegaafdheid of een hulphond. Ik denk met ze mee over wat we kunnen doen voor hun situatie. Tijdens de Duitse les had ik een meisje met een grote leerachterstand. Haar heb ik tips gegeven. Ook is er een handige app. Dat was ik vergeten te zeggen, dus ik heb haar ’s avonds nog een berichtje gestuurd. De volgende dag kwam ze blij op school. Ze had de app gebruikt en het hielp heel goed. Dat vind ik mooi.”

“De ondersteuningsbehoefte bij Yonder VAVO is groter, dus ik kan leerlingen écht helpen.”

Met welke talenten draag jij bij aan een kansrijke toekomst voor iedereen?

“De ondersteuningsbehoefte is hier groter, omdat er bijvoorbeeld een achterstand is. Een deel is ook blijven zitten. Dus kan ik leerlingen écht helpen. Dat doe ik door ze dingen aan te reiken. Net als die app. Soms willen ze extra studiemateriaal, opdrachten of dat ik gewoon even meekijk. Ik probeer altijd creatief te zijn. Als iemand niet zo goed is in luisteren, maar wel zijn of haar Duits wil verbeteren, dan probeer ik lesonderdelen op de behoefte af te stemmen. Ik heb geen boeken, omdat ik wil aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen. Ik maak zelf studiemateriaal en geef de leerlingen inspraak. Als ze tips hebben, kunnen ze dat zeggen, want ik vind dat het materiaal bij hen moet passen. Daarnaast probeer ik innovatief te zijn. Een voorbeeld is een 30 Seconds-spel dat ik gebruik bij spreekvaardigheid op het vwo. Spreken vinden leerlingen vaak best lastig en zo wordt het toch een beetje losjes. Als ze het leuk vinden doen we het voor punten en anders voor de eer. Ik merk dat zulke dingen goed bevallen.”

"Ik maak zelf studiemateriaal, omdat ik wil aansluiten bij de belevingswereld van leerlingen.”

Wat spreekt je het meeste aan bij Yonder?

“De leerlingen zijn heel leuk. We hebben alleen maar examenklassen bij Yonder VAVO, dus ze zijn allemaal al wat ouder en meestal wat zelfstandiger. En het kleinschalige op onze school vind ik superfijn. Het is ‘ons kent ons’. De lijnen zijn erg kort en de directeur is makkelijk te benaderen. Het is gezellig en je kunt altijd iedereen iets vragen. Ook wordt er naar de behoefte van de medewerker gekeken. Voor mijn nieuwe rol ga ik een opleiding doen. Die wordt vergoed. Daarnaast heb ik hier twee computerschermen, een in hoogte verstelbare tafel en een werktelefoon. Dat heb ik op andere scholen eigenlijk nooit gezien. Het is handig dat dit allemaal beschikbaar is. Ik zou het iedereen aanraden om hier te komen werken!”

“Het voelt alsof deze functie voor mij op maat gemaakt is!”

“Ik vind het leuk dat ik een rol kan spelen in de ontwikkeling van jongeren én van mijn collega’s.”

Contact opnemen

Benieuwd hoe jij je bij Yonder kunt inzetten voor een kansrijke toekomst voor iedereen? Wij gaan graag met je in gesprek. Laat je gegevens achter en we ontdekken het samen!